V tabuľke si všimnite tesnú blízkosť slov arsenos (gr. ἀρσενος) a koiten (gr. κοίτην). Tieto dve slová, nachádzajúce sa len dva slová od seba v tomto lévitskom zákone, sú tie isté slová, ktoré Pavol spojil, keď vytvoril termín arsenokoites (gr. ἀρσενοκοίτης). Naša štúdia termínu arsenokoites naznačuje, že ho Pavol používal na označenie mužov, ktorí sa stýkali s mladými chlapčenskými prostitútmi. Som presvedčený, že sa Pavol pozeral na tento zákon, keď vytvoril tento termín. Jeho použitie pojmu naznačuje, že chápal, že Levitikus 18:22 hovorí o chrámovej prostitúcii. Toto je v súlade s našou štúdiou kultúrneho a spoločenského kontextu Levitiku 18:22, v ktorom by muži používali iných mužov sexuálne vykorisťujúcim spôsobom, nie inak, ako by boli mužskí chrámoví prostitúti „použití“ mužmi, ktorí si ich najali. Presvedčivým dôkazom je, že nezávislá štúdia kontextu Pavlových listov a štúdia kontextu, čo to znamená „ležať s mužom ako so ženou“ potvrdzujú rovnaké porozumenie toho, čo je odsúdené týmito pasážami – kontrolované sexuálne zneužitie alebo použitie druhého muža.
ZÁVER OHĽADOM LEVITIKU 18:22
Ako vidíme, tento lévitský zákon nie je taký jednoduchý, ako vyzerá. V prvom rade vieme z Pavlových spisov, že sme „zomreli zákonu“ a boli „oslobodení od zákona“ (Rimanom 7:4-6). Vieme tiež, že „láska je naplnením zákona“ (Rimanom 13:10). Po druhé, chápeme, že Levitikus je súčasťou Zákona Svätosti, ktorý bol napísaný, aby odlíšil Izraelitov od Kanaáncov a Moábitov. Nakoniec vidíme, že Levitikus 18:22 má do činenia so zneužívajúcimi kultovými praktikami a nehovorí nič, ohľadom témy, ktorej čelíme dnes – témy milujúcich a oddaných homosexuálnych vzťahov.
ZÁVER ŠTÚDIE PÍSIEM
Ako vidíme, Biblia naozaj plne nerieši tému homosexuality. V meste Sodoma je sexuálne správanie rovnakého pohlavia spomenuté v rámci kontextu znásilnenia (znásilnenia anjelov!), a v Rimanom 1:24-27 ho nachádzame spomenuté v rámci kontextu modlárstva (uctievania Baala) zahrňujúcom chtíč a nehanebné vášne. Obe 1. Korinťanom 6:9 a 1. Timotejovi 1:10 hovoria o sexuálnom správaní rovnakého pohlavia v kontexte prostitúcie a možnej pedofílie, nie neobvyklej v grécko-rímskom svete.
Nikde, avšak, sa Biblia nepribližuje k odsúdeniu milujúceho a oddaného homosexuálneho vzťahu. Použiť Bibliu k odsúdeniu takého vzťahu, ako vidíme, zahŕňa projekciu vlastnej zaujatosti do biblických textov a naťahovanie týchto textov mimo ich pôvodný zámer. Historicky, však, bola Biblia braná mimo kontext a prekrúcaná k útlaku skoro každej menšiny, ktorú by si človek mohol predstaviť, vrátane žien, ľudí s duševnými postihnutiami, Afroameričanov, detí, otrokov, Židov, a zoznam pokračuje. Rozumieme skutočne najväčším prikázaniam…
„Miluj Pána, svojho Boha, s celým svojim srdcom a s celou svojou dušou a s celou svojou mysľou. Toto je veľké a prvé prikázanie. A druhé je podobné, miluj svojho blížneho ako seba samého. Na týchto dvoch prikázaniach závisí celý zákon a proroci.“ (Matúš 22:36-40)
CIRKEVNÁ TRADÍCIA & MANŽELSTVO
Tradícia, avšak, zastávala, že manželstvo je sviatosť navrhnutá pre veľmi špecifický účel. Nasledujúce je vzaté z článku Homosexuálne Manželstvo od kňaza (clergyman) United Methodist Tex Sampla a znovu publikované s povolením:
„Pri adresovaní kresťanského homosexuálneho manželstva, pozornosť musí byť obrátená k tradícii cirkvi, a tu som zaviazaný práci Daniela M. Bella Jr. Svätý Augustín je hlavná postava v učení cirkvi ohľadom manželstva. Preňho je manželstvo úrad, povinnosť v ktorej človek slúži cirkvi a väčšej spoločnosti. Tento úrad slúži trom účelom. Prvý je prokreatívny účel, ktorý je porozumený Augustínom ako vychovávanie detí pre Kráľovstvo Božie. Nie je to predovšetkým mať svoje vlastné deti v biologickom zmysle. Druhý účel je zjednocujúci účel, v ktorom sa páry učia vernosti jeden voči druhému a voči Bohu a stanú sa tak svedkami ‚rádu dobročinnosti.‘ Tretí je sviatostný účel, ktorý sa pre Augustína vzťahuje častejšie k nerozpustnosti (indissolubility) manželstva.
„Tieto tri účely sú udržiavané (sustained) v neskoršom stredoveku. Kým Augustín vidí manželstvo ako službu na zmiernenie chtíču, v neskoršom stredoveku sa vyvíja pozitívnejší pohľad, v ktorom manželstvo prispieva k rastu v svätosti…
„Pointou je, že manželstvo v kresťanskej tradícii slúži niekoľkým účelom: prokreácíi, vernosti, sviatostnému účelu, vzájomnej podpore a spoločnosti, vzájomnej širšej spoločnosti a milujúcej spoločnosti jeden voči druhému. Čo je pozoruhodné je, že všetky z týchto účelov môžu byť dosiahnuté homosexuálnymi manželstvami, dokonca aj prokreatívny účel, keď je prokreatívny účel porozumený ako vychovávanie detí pre Kráľovstvo Boha a nie primárne ako funkcia podstaty? (a function of nature) [biologická funkcia]. Na týchto základoch je vhodné pre gay a lesbických kresťanov byť zosobášení v cirkvi, a nie je to v rozpore s písmom alebo tradíciou.
„Námietka k tomuto argumentu od niektorých kresťanov je poukázať na Mareka 10:7-8, kde Ježiš uvádza že ‚Pre tento dôvod má muž opustiť svojho otca a matku a byť pripojený k svojej žene, a dvaja sa stanú jedným telom.‘ Argumentujú potom ďalej, že toto je jediná forma manželstva, ktorú z písma môžeme vytvoriť. Záležitosť adresovaná v tejto pasáži, je avšak rozvod. Ježiš odpovedá na zatvrdenú skúšku jeho autority. Rozširovanie jeho odpovede na všeobecné celoplošné odopretie (denial) homosexuálneho manželstva ide dobre mimo text. Okrem toho, vyslovuje to slobodný Kristus, ktorý skutočne opúšťa jeho matku a otca aby sa zaoberal jeho misiou v Stelesnenosti. Takže nakoľko sa zaoberáme so slobodným Kristom, ktorý opustil otca a matku pre odlišný dôvod, musíme byť otvorený ďalším možným možnostiam, špeciálne možnostiam, ktoré napĺňajú účely tradične porozumeného kresťanského manželstva.
„Na záver, biblické učenie nerieši veľa praktík (a host of) rovnakého pohlavia, medzi nimi homosexuálne manželstvo. Okrem toho, účely manželstva, ako sú porozumené v tradícii cirkvi sú účely, ktoré homosexuálne manželstvo môže naplniť. Takže problém pri konfirmovaní biskupa v homosexuálnom vzťahu nie je, či on alebo ona je gay, dokonca ani to nie, či on alebo on je praktizujúci homosexuál. Otázkou je: je on alebo ona zosobášená k svojmu partnerovi, a ak áno, spĺňa toto manželstvo tieto účely.“7
„SVIATOSŤ“ SEXU
Sú takí, ktorí by povedali, že téma homosexuality je skutočne celkom jednoduchá a ide len o sex. Možno by sa opýtali „Nie je neodmysliteľnou funkciou sexu plodenie, účel, ktorý homosexuálny sex nenapĺňa?“ Uznesenie Deviatej Lambethskej Konferencie (celosvetové zhromaždenie anglikánskych biskupov) z roku 1958, na tému pohlavného styku, potvrdilo:
„Pohlavný styk nie je ani náhodou jediným jazykom pozemskej lásky, ale je, v jeho plnom a správnom používaní; najintímnejší a najviac odhaľujúci; má hĺbku komunikácie označenú biblickým slovom, tak často používaným preňho, ‚vedomosť‘; je to dávanie a prijímanie v jednote dvoch slobodných duchov, ktorá je sama osebe dobrá (v rámci manželského zväzku) a prináša dobro tým, ktorí ho zdieľali. Preto je úplne nesprávne naliehať, že pokiaľ nie je po deťoch špeciálne túžené, má pohlavný styk povahu hriechu. Rovnako je nesprávne povedať, že by sa takáto súlož nemala uskutočňovať, mimo ochotného úmyslu splodiť deti. „8
Sex v rámci manželstva môže naplniť dve božské funkcie: prokreatívnu a unitívnu. S ohľadom na tieto dva božské účely sexu (t. j. prokreatívny a unitívny), pokiaľ nemôžete naplniť jeden, znamená to, že by ste nemali robiť ten druhý? Je to ako pýtať sa, pokiaľ ste chorí a nemôžete ísť do kostola, mal by ste sa prestať modliť? Pokiaľ homosexuálny sex môže naplniť jeden z týchto božských účelov sexu, nie je to dostatočný dôvod, prečo požehnať celoživotné homosexuálne zväzky/manželstvá? Je zaujímavé, že Rímsko Katolícka Cirkev, rovnako ako väčšina ďalších cirkví, povoľuje manželstvo neplodných párov, rovnako ako manželstvo žien po plodnom veku, manželstvá, ktoré obe neumožňujú možnosť plodenia. Ako to profesor teológie z Boston College Charles C. Hefling, Jr. nádherne sumarizoval: „Sex môže byť produktívny bez toho, aby bol reproduktívny.“9
ZÁVER
Ako sme videli, písmo skutočne nemá veľa negatívneho, čo povedať, ohľadom témy verných homosexuálnych vzťahov, alebo o homosexualite ako takej. Navyše sme zistili, že homosexuálny sex v rámci manželstva môže naplniť jeden z božských účelov sexu (t. j. unitívny), a že takéto manželstvo tiež zapadá do rámcu tradičného kresťanského porozumenia sviatosti manželstva – obraz vernosti a lásky medzi Bohom a Jeho Cirkvou. Rád by som vás zanechal s krátkym príbehom adaptovaným z ústneho podania Natalie Graber:
Žil raz starý muž, ktorý musel nosiť vodu po kopci od rieky k jeho domu každý deň. Jeden z jeho džbánov na vodu, mal avšak v sebe prasklinu, takže zatiaľ čo dorazil na vrchol chodníka, väčšina vody bola stratená. Jeho susedia sa mu smiali: „Prečo si nekúpiš nový džbán na vodu?“ Dokonca aj jeho žena ho kritizovala: „Prečo si nekúpiš nový džbán na vodu?“ Ale muž nepovedal nič.
Jedného dňa, im povedal, „Poďte so mnou,“ a viedol ich, skeptických ale zvedavých, dole chodníkom, ktorý sa tiahol od jeho zadných dverí k rieke.
„Takmer každý deň,“ povedal muž jeho spoločníkom s doširoka otvorenými očami (wide-eyed companions), „na mojej ceste k rieke rozptyľujem semienka. Na ceste domov, voda vyteká z môjho vzácneho džbánu aby ich vyživovala.
Na ich prekvapenie, celá ľavá strana chodníka prekvitala. A riot of color – kvety každého odtieňu a tónu – urobili chodník rajom.
Je možné, že homosexualita je podobná tomu druhému džbánu? Možno sa javí ako pokazená z niečej limitovanej a obmedzenej perspektívy, ale v skutočnosti, čo sa zdá ako „pokazenosť“ je v skutku skrytá cnosť. Mohli by sme si dokonca predstaviť, že džbán nie je nevyhnutne „pokazený“ ale radšej, že Boh, z hojnosti a tvorivosti, vytvoril viac ako jeden typ džbánu pre viac ako jeden účel?
Na druhej strane, prijímame, že je pravda, že nie sme len duchovné a duševné bytosti, ale tiež fyzické a sexuálne bytosti. Dáva potom zmysel, že veľké percento Božích detí by malo žiť v popretí základnej časti toho, kto sú? Mala by byť táto skupina prinútená žiť bez náklonnosti a intimity, ktorá prichádza s oddaným partnerstvom? Napriek tomu, to je presne to, čo sa deje. Homosexuáli v Cirkvi sú nielen medzi najviac marginalizovanými skupinami, ale sú často obeťami násilia alebo privádzaní k samovražde pretože nevedia pochopiť svoje sexuálne pocity vo svetle toho, čomu veria alebo vo svetle toho, čo im je povedané, že ich Biblia hovorí. Alebo pre nedostatok porozumenia čo Biblia skutočne hovorí (alebo nehovorí) sú, častejšie ako nie, dohnaní opustiť cirkev.
Cirkev potrebuje zovrieť v náručí a podporiť homosexuálov, nie navzdory písmu a tradície, ale v ich svetle. Dvere Cirkvi potrebujú byť otvorené a ľudské predsudky odložené bokom, tak aby sme mohli skutočne žiť podľa zákonu, ktorý nás Kristus učil. Problém, je avšak zakorenený v strachu a nedostatku vedomia. Gomes usudzuje, „Kombinácia ignorancie a predsudkov pod maskou morálky robí náboženskú komunitu, a jej zneužívanie písiem v tomto ohľade, samu morálne vinnou.“10
Pre homosexuálnych a heterosexuálnych kresťanov taktiež, je nevyhnutné vedieť, čo Biblia hovorí o homosexualite, keďže obe skupiny túžia žiť podľa smeru Biblie, tak ako je porozumený skrz život, smrť a zmŕtvychvstanie Ježiša Krista. S hrozivo sa týčiacimi ústavnými dodatkami v opozícii homosexuálnym manželstvám a rozdelením v širšej Cirkvi ohľadom tejto témy, je našou zodpovednosťou byť informovanými, ako je to len možné. Modlím sa, aby sme odložili naše strachy a predsudky a otvorili sme naše mysle a srdcia pravde, ktorú Duch Svätý túži ozrejmiť nám všetkým. Ponúkam túto štúdiu ako ten, kto hľadá pravdu. Nech Duch Mieru, ktorý prekonáva všetko porozumenie, riadi naše srdcia a mysle, zatiaľ čo pokračujeme v modlitebnom zvažovaní tejto témy.
NAVŠTÍVTE NÁS ONLINE NA…
WWW.INCLUSIVEORTHODOXY.ORG
CITOVANÉ ZDROJE:
1 The New American Bible (World Bible Publishers, Inc., 1987), p.1236.
2 Scroggs, Robin. The New Testament and Homosexuality: Contextual Background
for Contemporary Debate. (Augsburg Fortress Publishers, 1983), p.120.
3 Blair, Dr. Ralph. Available Online at https://www.ecinc.org/Scriptures/clbrpg.htm
4 Gomes, Peter J. The Good Book. (William Morrow & Company, 1996), p.157.
5 Ibid., p.49-50.
6 Waskow, Arthur. Homosexuality and Torah Thought.
7 Sample, Tex. Homosexual Marriage. Available Online at
https://rmnetwork.org/marriage/resources/sample.pdf
8 The Family Today: The Report of Committee Five of the Lambeth Conference 1958
Together with the Text of Relevant Resolutions Passed by the Conference (New
York: National Council, Episcopal Church, 1958), p.13.
9 Gomes, p171.
10 Ibid., p.147.
ĎALŠIE NÁPOMOCNÉ ZDROJE INFORMÁCIÍ:
KNIHY
- What the Bible Really Says About Homosexuality
By Daniel A. Helminiak, Ph.D. (ISBN: 1-886360-09-X)
- The Children Are Free: Reexamining the Biblical Evidence on Same-sex
Relationships By Rev. Jeff Miner and John Tyler Connoley
(ISBN: 0-9729396-0-2)
- Homosexuality and Christian Faith: Questions of Conscience for the
Churches Edited by Walter Wink (ISBN: 0-8006-3186-2)
- Christianity, Social Tolerance, and Homosexuality: Gay People in Western
Europe from the Beginning of the Christian Era to the Fourteenth Century
By John Boswell (ISBN: 0-22606-711-4)
- Gay Christian 101: Spiritual Self-Defense For Gay Christians
By Rick Brentlinger (ISBN: 978-0-9792461-0-4)
- Same-Sex Unions in Premodern Europe
By John Boswell (ISBN: 0-679-75164-5)
STRÁNKY
- Cross2Freedom (www.cross.2freedom.com) – My online bookstore with
dozens of books on homosexuality and Christianity, and much more.
- The Gay Christian Network (www.gaychristian.net) – An online LGBT
Christian community. The message board has thousands of users.
- ChristianGays.com (www.christiangays.com) – A great gay Christian site
with products, resources, free personals, chat rooms, and more!
- GayChurch.org (www.gaychurch.org) – A really cool site to help you find
a gay-friendly church in your area, plus much more.
- Whosoever.org (www.whosoever.org) – An Online Magazine for LGBT
Christians.
- Rainbow Christian (www.rainbowchristians.com) – An Online Dating and
Social Networking Site for LGBT Christians
DODATOK 1
Preklady malakoi a arsenokoitai (1. Korinťanom 6:9)